Klangweg 1994
Installation with 5 greenhouse-loudspeaker-boxes (200 cm x 40 cm x 7 cm), light sensors and computer-controlled MIDI instruments.
Technical and programming assistance: Thomas Seelig (Berlin).
Presentation: Forum und Museum für Informationstechnik,
Paderborner Landesgartenschau, Schloß Neuhaus (Germany). April to October, 1994.
Klangweg was created for the "Landesgartenschau" (a state agriculture and gardening exhibition) in Paderborn, Germany. The work, which consisted of five thin, vertical greenhouses with integrated loudspeakers, was installed on a 100 meter-long pathway at one of the exhibition entrances. Loudspeakers and their associated wires were arranged within these greenhouse-loudspeaker-boxes in plant-like configurations. Wild grasses were allowed to grow within the boxes alongside the speakers.
Sounds of the installation were triggered by passers-by. Light sensor switches, linked to a MAX program, were integrated in smaller greenhouse units which stood on the opposite side of the pathway. Sound materials were chosen in relation to sounds present in the surrounding environment, for example bird- and insect-like sounds, the sounds of distant traffic, various unidentifiable percussive sounds. This sound material was broadcast at a dynamic level at which the natural and reproduced sounds completely mixed. The installation was described as follows in an article by Barbara Barthelmes.17 (An English translation of the article appears below.)
Interaktive Klanginstallation im Park
"...Dabei befand sich die Installation an einem zentralen Punkt der Landesgartenschau: in Zentrum von Schloß Neuhaus, einem
Stadtteil von Paderborn, direkt am Wasserschloß Neuhaus, einem der schönsten Beispiele der Weser-Renaissance. An seinen beiden
Längsseiten wird das Schloß von einer Lindenallee flankiert, die zu einem hinter dem Schloß gelegenen Barockgarten führt und diesen
am Abschluß u-förmig umrahmt. Betrat man die Gartenschau vom Ortsteil Schloß Neuhaus aus, mußte man an der historischen Schloßwache
vorbei und gelangte direkt auf diese Lindenallee. Genau an diesem Übergang von städtischer bebauter Zone zum Frei- und Erholungsraum
Garten befand sich der Klangweg Minards."
"Ob der Besucher seinen Rundgang durch die Schau mit gespannter Neugier am Schloß begann oder mit wehen Füßen dort beendete — er reagierte zuerst irritiert auf die dort auftauchenden Klangereignisse. Unterschiedliche Klänge und Geräusche waren zu hören, die man zunächst, wie gewohnt, spontan den dort lebenden Tieren, Vögeln, dem Rauschen der Blätter, der nahen Durchgangsstraße oder den anderen umherspazierenden Besuchern zuordnen wollte. Doch die Angleichung von Gehörtem an eine geortete Klangquelle mochte nicht gelingen. Die anfangs scheinbar vertrauten akustischen Reize entpuppten sich bei genauerem Hinhören als gleichzeitig vertraut und fremd. Wenn diese Irritation des Hörsinns nicht ignoriert wurde, war die Suche nach der Klangquelle, nach etwas Sichtbarem, das sich mit dem Gehörten in Einklang bringen ließ, der nächste Schritt. Spätestens dann stieß der neugierig und hellhörig gewordene Besucher auf die visuelle Seite der Installation. An jedem zweiten Baum dieses Alleestücks waren schmale Kästen aus Plexiglas angebracht, die am Stamm entlang vom Boden bis zum Beginn der Baumkrone reichten. Im Inneren dieser Kästen rankten sich, das organische Wachstum von Pflanzen nachahmend, an Kabeln Lautsprecher unterschiedlicher Form und Größe empor. Gleichzeitig mit der Entdeckung der Herkunft der unterschiedlich lauten Klänge, die sich insgesamt jedoch in einem eher leisen Lautstärkebereich bewegten, erkannte man, daß man selbst derjenige ist, der die Klänge auslöst. Beim Spazieren durch die Allee wurden Lichtschranken passiert, die die Bewegungen der Besucher aufzeichneten, mit Hilfe eines Computers in Klänge transformierten und über die Lautsprecher in den Plexiglaskästen verstärkt wiedergaben. Die Allee wurde somit erst durch die Anwesenheit der Besucher, durch deren Bewegungen zum Klangweg. Die Irritation, die die Wahrnehmung von vertrauten Klängen in verwandelter, verfremdeter Form hervorrief, schärfte das Gehör für die dort tatsächlich vorhandene akustische Seite dieses exponierten Raumabschnitts. Der Barockgarten mit seinen geometrisch-symmetrisch fein ausgetüftelten Blumenarrangements und Heckenanlagen stellt auf besonders beeindruckende Weise ein Symbol für das Naturverständnis dar, das die Natur dem Menschen als beherrschbar und domestizierbar erscheinen ließ. Der interaktive Charakter dieser Klanginstallation, die den Besucher als Bestandteil einer Musik definiert, die dieser durch seine Anwesenheit mitgestaltet, erzeugt dagegen auf der akustischen Ebene einen möglichen anderen Standpunkt, indem sie für ein harmonisches Zusammenwirken von Mensch, Natur und Klang plädiert."
(Interactive Sound Installation in Park ...the installation was located at a central point of the Landesgartenschau: in the centre of Schloß Neuhaus, part of the city of Paderborn, directly at the site of the moated castle — one of the most beautiful examples of the Weser-Renaissance. Along both of its sides the castle is flanked by a linden pathway leading to a baroque garden directly behind the castle. The pathway culminates in a U-shaped framing of the garden. When coming into the exhibition through the entrance at Schloß Neuhaus, one had to pass by the castle's historic guardhouse. This could be reached only by the linden pathway. Minard's Klangweg was located exactly in this area of transition between the developed city zone and the free and relaxing area of the garden."
"...the initial reaction to the sound events occurring there was one of irritation: Various sounds and noises were to be heard and, at first, these were spontaneously assigned to the animals and birds which live in the area, to wind blowing through the leaves, to the nearby throughway street or to the other visitors who were strolling by. Yet co-ordinating the sounds which one heard with their sources proved a fruitless task. What in the beginning seemed to be familiar acoustic stimuli turned out to be, upon closer hearing, at one and the same time familiar and foreign. If this aural irritation was not ignored the next step was to search for the source of these sounds, for something visible which could be placed in unison with that which was heard. By now the curious and alert visitor came across the visual side of the installation. Narrow Plexiglas cases were attached to every second tree on this part of the pathway. The cases extended along the tree trunks, from the ground up to the beginning of the treetops. Inside these cases loudspeakers of various forms and sizes curled around on cables, reaching upwards in a manner imitating the organic growth of plants. Simultaneously with discovering the origin of the various sounds — which for the most part were confined to a relatively quiet volume range — one realised that it was oneself who was bringing these sounds on. While walking along the pathway, one passed by light sensors. These sensors registered the movements of the visitors and, with the help of a computer, controlled the sounds which were amplified and reproduced over the loudspeakers in the Plexiglas cases. Thus it was only through the presence and movement of the visitors themselves that the pathway became a Klangweg (Soundpath). The work's imitation of natural sources — which provoked one's perception by presenting familiar sounds in a transformed and unfamiliar form — sharpened one's sense of hearing to the actual acoustic environment of the area. The castle's baroque garden, with its symmetric and finely elaborated flower arrangements and hedge design, is a clear symbol for the appreciation of nature in which nature is perceived as an entirely controllable and domesticateable entity. On the other hand, the interactive character of this sound installation — which defines the visitor as an integral component of a music which is co-designed through one's own presence — offers another possible viewpoint: one which pleas for the harmonious co-operation of man, nature and sound.)
Photo: J. Braun
Photo: R. Minard
Klangweg, Paderborner Landesgartenschau, Schloß Neuhaus (Germany)
April to October, 1994. Greenhouse-loudspeaker-boxes.
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17 Barbara Barthelmes, "Interaktive Klanginstallation im Park", in Positionen No. 21, Berlin, November 1994. pp. 45-46.
© 2000, zuletzt geändert am 11. Februar 2000.