Still / Life 1996
Installation with countless numbers of floor-installed piezo loudspeakers and tape or computer-controlled MIDI instruments.
Presentations: Het Apollohuis, Eindhoven, March-April, 1996; Kunstmuseum Kloster Unser Lieben Frauen, Magdeburg, May-June 1996.
Still / Life is a continuation of my plant-like loudspeaker installations. In this work, countless numbers of piezo loudspeakers are arranged in an organic form on the floor of the installation space. The following description of the work is taken from a text by Uwe Jens Gellner.18 This text was written for the exhibition catalogue which accompanied the work's installation at the historic monastery Kloster Unser Lieben Frauen in Magdeburg, Germany. This installation consisted of 2300 loudspeakers installed on the floor of the monastery's Romanesque crypt. Loudspeakers were placed to exactly cover original 11th century floor segments which had been revealed during the 1992-93 crypt restoration.)
Krypta-Klänge
"...Mit dem Betreten der Krypta wird ein helles vielstimmiges Gewebe hörbar, das sich aus unzähligen Quellen nähert, wieder
entfernt, verdichtet und vielleicht auflöst, um die Richtung zu wechseln und sich in vernehmlicher Stille auf's neue zu nähern.
Architektur und Klang verbinden und durchwachsen sich allgegenwärtig skulptural, aber ohne den Umweg räumlich-körperlicher
Materialisierung zu gehen. Dabei fällt auf, daß die Qualität der Details kenntlich bleibt, auch im heftigsten Auf- und Nebeneinander
des Klangräumes bewahrt jeder Ion seine eigene Existenz noch im Zusammenspiel. Die notwendigerwiese zur Anwendung kommenden
technischen Apparaturen bilden lediglich einen partiellen Teppich von mehreren hundert kleinsten Lautsprechern."
".... Es entspricht nicht unbedingt unseren Erwartungen, daß sich technische Instrumentarien in einer so organisch anmutenden Gestalt konstituieren können. Aber auch das Ein- und Ausatmen der sich überlagernden Tonfolgen assoziiert mitunter Erinnerungsbilder von natür licher Herkunft.... es geht nicht um die Illustration konkreter Bilder, sondern um den notwendigen Grad an Präzision in Komposition und Ausführung, der die sinnliche Wahrnehmung anregt und nicht suggestiv einhüllt, um vielleicht die akustisch gestalteten Räume, Gewölbe, Treppen und Wände in Projektionsflächen unserer Vorstellungen zu verwandeln."
(Crypt-Sounds ...Upon entering the crypt a light-coloured, multi-voiced texture becomes audible. It approaches from
uncountable sources, withdraws again, becomes denser and dissolves, only to change direction and approach again from inside the
perceivable silence. Here, architecture and sound unite and intertwine in a sculptural omnipresence, but without detouring in
spatial-bodily materialization. It also seems striking that the quality of detail remains recognizable: even in the most intense
piling up and juxtaposing of sound material each ion retains its identity in the overall interplay. A partial carpet made up of
several hundred small loudspeakers is formed out of the technical equipment necessary to the installation.
.... That such an
organic form can be constructed out of technical paraphernalia does not necessarily correspond to one's expectations. Yet even the
inhaling and exhaling of the superimposed sound sequences is occasionally reminiscent of natural sound... this has nothing to do
however with the illustration of concrete images. It has rather to do with applying the necessary degree of compositional and
presentational precision in order to stimulate our sense of perception — instead of smothering it in suggestion — transforming these
acoustically shaped spaces, arches, steps and walls into surfaces for the projection our own ideas.)
Still / Life, Kunstmuseum Kloster Unser Lieben Frauen, Magdeburg. May to June, 1996.
(Photo: H.W. Kunze)
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18 Uwe Jens Gellner, "Krypta-Klänge", in Interferenzen 2 — Zwei Installationen, Kunstmuseum Kloster Unser Lieben Frauen, Magdeburg 1996. pp. 3-6.
© 2000, zuletzt geändert am 11. Februar 2000.